Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
  • Hem
  • Om oss idag
  • Målbild 2020
  • Att använda analysen
Mer
      • Hem
      • Om oss idag
      • Målbild 2020
      • Att använda analysen

    Personal – miljö och bygg

    Förvaltningen har 5 helårsanställda. Fram till år 2025 kommer ingen av nuvarande medarbetare att uppnå pensionsålder. Personalomsättningen har varit stor framförallt inom byggverksamheten, sju bygginspektörer på 10 år. Konsultstöd har därför hyrts i in för att klara av vakanta perioder. Inom miljöverksamheten har fyra livsmedelsinspektörer och tre miljöinspektörer varit verksamma under en tioårsperiod.

    Under år 2019 satsades drygt 3 000 kr/anställd i kompetensutveckling. Det finns ett flertal kostnadsfria webbutbildningar som genomförts speciellt inom livsmedel, tobak och bygg.  Länsstyrelsen anordnar även länsträffar ett flertal gånger per år, där utbildning och erfarenhetsutbyte sker.

    Eftersom det är en liten förvaltning behöver tjänstepersonerna ha kunskap inom flera områden. Detta är en utmaning, men samtidigt leder det till en personlig utveckling för individen. Länsstyrelsen har olika nätverksgrupper som olika tjänstepersoner ingår i. Dessa grupper är mycket värdefulla då de ger möjlighet att diskutera ärenden med kollegor i andra kommuner.

    Förvaltningen bedömer för närvarande att det finns den kompetens som behövs för att klara av uppdraget. Bygginspektören har flerårig erfarenhet från yrket och en till tjänsteperson i förvaltningen har utbildning som bygglovshandläggare. Inom miljö finns tjänstepersoner med flerårig kunskap som krävs för att handlägga och bedriva tillsynsverksamhet. De verksamheter som finns idag och ska ha tillsyn består till största del av enklare verksamheter.

    Nya lagar och förordningar gör att tjänstepersonerna ständigt måste hålla sig uppdaterade inom sitt område. För att behålla kunskapsnivån och göra saker effektivare behövs kontinuerligt utbildningar och erfarenhetsutbyte med andra handläggare.

    Alkoholhandläggningen utförs av förvaltningen på uppdrag av Kommunstyrelsen sedan hösten 2019. Avseende området alkoholhandläggningen behövs lite mer utbildning för att klara uppdraget. Handläggaren har gått en av de tre utbildningarna som är inplanerade under 2020.